Zaloguj się

login:
hasło:
zapamiętaj mnie | pomoc
logopeda.pl » Jak rozmawiać z małym dzieckiem, które się jąka?
2012-10-23

Jak rozmawiać z małym dzieckiem, które się jąka?

Marta Baj – Lieder, Logopeda wczesnej interwencji Terapeuta integracji sensorycznej Terapeuta ręki
Według badań ok. 5% dzieci jąka się w okresie przedszkolnym, u większości dzieci z tej grupy, problem niepłynności mija jeszcze zanim rozpoczną edukację w szkole.

U części problem znika samoistnie, a u innych potrzebna jest pomoc terapeuty, jednak bez względu na to czy korzystamy z pomocy specjalisty, czy też nie, ważne jest to jak my-rodzice, nauczyciele i wychowawcy rozmawiamy z dzieckiem i reagujemy na jego problem.

Nasze reakcje, rozmowy z dzieckiem i sposób postępowania, mają ogromny wpływ na efektywność procesu upłynniania mowy. Rozmawiając z dzieckiem prezentującym niepłynność mówienia należy stosować wolniejsze niż zwykle tempo mowy oraz liczne pauzy. Dobór słownictwa oraz poziom naszych wypowiedzi powinien być dostosowany do wieku i możliwości dziecka. Nie ważne co i jak mówi do nas dziecko, na nowo musimy nauczyć się uważnego słuchana; przerywanie, zbywanie i wchodzenie w słowo, nie jest w tym przypadku wskazane.

Aby zachęcić dziecko do mówienia, musimy ograniczyć zadawanie pytań na rzecz naszych wypowiedzi o codziennym dniu, naszej pracy czy chociażby emocjach.

Wzmacnianie pozytywnych zachowań po przez pochwały, odpowiednia opieka i wsparcie to naczelne zasady, którymi należy się kierować postępując z dzieckiem jąkającym się.

Udawanie, że nie spostrzegamy problemu naszego dziecka, nie jest dobrym pomysłem, ponieważ z reguły dziecko jąkające się zdaje sobie sprawę ze swoich trudności; jednocześnie nazywanie problemu wprost, po imieniu, również nie jest wskazane. Rodzice i nauczyciele muszą być otwarci na problem jąkania, dlatego nie powinni robić z tego rodzinnych tajemnicy, ale wręcz przeciwnie powinni promować otwartość.

Jasno stawiane wymagania, konsekwencja, stały, przewidywalny przebieg dnia, ograniczenie niewłaściwych bodźców oraz zmniejszenie wymagań stawianych dziecku, to zmiany, które powinna wprowadzić od pierwszego dnia pojawienia się problemu, każda rodzina.
 


Materiały własne z Ogólnopolskiej Konferencji Logopedycznej „Wczesna interwencja logopedyczna” 10-12.09.2010 Warszawa


Image: http://www.freedigitalphotos.net

Komentarze



Zaloguj się, aby dodać komentarz