Zaloguj się

login:
hasło:
zapamiętaj mnie | pomoc
logopeda.pl » Jedzenie nie takie łatwe jak nam się wydaje
2014-10-28

Jedzenie nie takie łatwe jak nam się wydaje

Marta Baj-Lieder, Logopeda wczesnej interwencji, Terapeuta SI, Terapeuta ręki
Przyjmowanie posiłków - czynność, którą wykonują dzieci i osoby dorosłe, każdego dnia, o różnych porach roku, w przeróżnych sytuacjach. I chociaż wielu osobom wydaje się, że jedzenie jest umiejętnością bardzo prostą, okazuje się, że jest zupełnie inaczej.

Krążące wokół przyjmowania pokarmów mity podają, że jedzenie to banalny proces, a jeśli dziecko jest faktycznie głodne, to zje.

Prawda jest jednak odwrotna.  Jedzenie nie polega wyłącznie na umieszczeniu fragmentu kęsa w buzi i połknięciu, to czynność angażująca do pracy narządy artykulacyjne i mięśnie. W procesie połykania bierze udział 26 par mięśni i 6 nerwów czaszkowych. Aby przyjmowanie pokarmów odbyło się sprawnie, potrzebna jest również koordynacja naszych wszystkich układów zmysłowych. Zatem zanim kolejny raz, jako rodzic zdenerwujemy się na dziecko, że nie chce jeść, krztusi się, je wolno lub nieporadnie, pomyślmy czy przypadkiem nasz maluch nie potrzebuje wsparcia specjalisty, aby proces przyjmowania pokarmu przebiegł sprawnie i co najważniejsze bezpiecznie.

    Jedzenie dziecka to czynność, na której fiksuje się każdy rodzic, wierząc, że jeśli dziecko „dobrze” zje, będzie zdrowe, odporne i silne.  Tymczasem to nie jedzenie, a oddychanie jest najważniejsze dla człowieka, twierdzenia „bez tlenu nie ma życia” uczą się przecież już najmłodsze dzieci. Zaburzenia oddychania mają również ogromny wpływ na to jak będzie przebiegało karmienie maluszka, ponieważ jednym z objawów towarzyszących zaburzeniom oddychania są właśnie problemy z karmieniem. Przykładowo częste krztuszenie się dziecka może być wynikiem zwężenia pierścienia naczyniowego lub przetoki przełykowo-tchawiczej. Na tym poziomie równie ważna jest stabilność postawy-utrzymanie kontroli głowy, dlatego rozszerzanie diety dziecka, które nie wykazuje ku temu gotowości, oznacza zagrożenie jego życia.

Aby jedzenie przebiegało sprawnie i zapewniało poczucie bezpieczeństwa dziecku, musi być „oswojone”, dlatego właśnie należy pozwalać dziecku dotykać, wąchać, bawić się jedzeniem i co najważniejsze brudzić się jedzeniem, dopiero po tym etapie pokarmy powinny trafiać do jamy ustnej. Taki wzorzec prezentuje metoda BLW. 

Nie wszystkie dzieci potrafią sprawnie odgryzać, gryźć, żuć i połykać, nieumiejętne przygotowywanie pokarmu do połknięcia, może sprawiać ból, to z kolei daje dziecku sygnał, aby nie jeść, apetyt zostaje stłumiony, a opinia, że jak zgłodnieje to zje, nie sprawdza się w tym przypadku. Według wielu badań 65-95% dzieci z problemami karmienia posiada kombinację problemów behawioralnych i problemów natury organicznej. Tej grupie dzieci jedzenie nie kojarzy się z przyjemnością, ale ze stresem, bólem i poczuciem zagrożenia.

Wyróżniamy kilka obszarów zaburzających proces przyjmowania pokarmów, wśród nich są czynniki medyczne, zaburzenia przetwarzania sensorycznego (np. nadwrażliwość na dotyk, zapach, smak), słabe umiejętności pokarmowe, jak również zaburzenia rozwojowe.

Literatura:
Finicky Eaters - Lori Ernsberger, Tania Stegen-Hanson
Food Chaining - Cheryl Fraker
Approach to Feeding
Bobas Lubi Wybór - Gill Ripley
Moje dziecko nie chce jeść- Carlos Gonzales
 

Komentarze



Zaloguj się, aby dodać komentarz