Zaloguj się

login:
hasło:
zapamiętaj mnie | pomoc
logopeda.pl » Zaburzenia Rozwoju » Muzyka w terapii dzieci z zespołem Downa
2009-11-23

Muzyka w terapii dzieci z zespołem Downa

Każde dziecko jest inne, te zdanie powinien pamiętać każdy logopeda i każda osoba pracująca z dziećmi. Jednak wśród dzieci są pewne podobieństwa, jednym z nich jest to, że wszystkie lubią się dobrze bawić.

Bardzo dokładna obserwacja dziecka i analiza jego zachowania w trakcie zajęć, pozwala stwierdzić czy dana metoda jest słusznie dopasowana do dziecka, czy też nie. Na tej podstawie już dawno stwierdzono, że dzieci z zespołem Downa uwielbiają muzykę, chętnie tańczą, śpiewają i mają niesamowite poczucie rytmu.

Te umiejętności warto wykorzystywać również w codziennej terapii logopedycznej. I nie chodzi tu tylko o ćwiczenia słuchowe:
 

  • muzykę można wykorzystywać w trakcie masaży logopedycznych, tworząc specjalny nastrój, sprawimy, że dziecko się wyciszy i chętniej podda się zabiegom
  • w piosenkach dla dzieci jest wiele wyrazów dźwiękonaśladowyczych, które dzieci chętnie powtarzają, warto więc wplatać je w zajęcia
  • krótkie, wpadające w ucho piosenki, można również obrazować gestem, a przecież wiadomo, że ruch jest niezbędny dla rozwoju dziecka. Dziecko, które nie potrafi zaśpiewać piosenki, ale wie jak zilustrować ją ciałem, odnosi sukces, a o to chodzi w terapii. Dodatkowo takie ćwiczenia poprawiają sprawność ruchową dziecka
  • wiele piosenek pomaga kształtować świadomość własnego ciała oraz orientację w przestrzeni
  • pracując z muzyką, można wykorzystywać instrumenty. Akompaniament, tworzenie własnej muzyki, granie znanych melodii i równoczesne śpiewanie, kształcą nie tylko słuch, ćwiczą motorykę małą dziecka, sprawiają, że potrafi ono koncentrować się dłużej na danej czynności, uczy się czekać na swoją kolej (raz gra terapeuta, raz dziecko), a dodatkowo pomagają wzbogacać słownik dziecka. Instrumenty wykonywane są z różnych tworzyw, są również w różnych kolorach, pracując z nimi stymulujemy słuch i wzrok dziecka oraz dostarczamy mu bodźców dotykowych, stymulując w ten sposób jego rozwój
  • śpiewanie piosenek na powitanie lub pożegnanie np. na zajęciach, pomaga dziecku poznać schemat zajęć. Dziecko, które wie co je czeka, jest spokojniejsze i pewniejsze, nikt nie lubi niepewności
  • zajęcia muzyczne, w których bierze udział nie tylko dziecko, ale wszyscy członkowie rodziny, poprawiają i wzmacniają więzi
  • w trakcie terapii z małym dzieckiem, należy nawiązać kontakt niewerbalny, nie zawsze jest to łatwe zadanie, muzyka może okazać się tutaj niezwykle pomocna.

To tylko kilka sposobów na wykorzystywanie muzyki w terapii. Każde dziecko, każdy instrument, każda nowa piosenka, powinny być dla nas inspiracją do kolejnych działań. Nie należy obawiać się przynoszenia instrumentów na zajęcia, być może to właśnie dzieci pokażą nam jak jeszcze można bawić się i uczyć przy muzyce.

Bibliografia:

  1. B. Kaczmarek „Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa - teoria i praktyka”, Kraków 2008
  2. B. Cytowska, B. Winczura „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka”, Kraków 2008
  3. H. Waszczuk „Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci z zespołem Downa”, Gdańsk 1991
  4. M. Minczakiewicz „Jak pomóc w rozwoju dziecka z zespołem Downa”, Kraków 2001
  5. J. Kielin „Rozwój daje radość”, Gdańsk 2000

Komentarze



Zaloguj się, aby dodać komentarz